مشخصات انواع تیپ سایپا اطلس + تصاویر

علی معیری ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
مشخصات انواع تیپ سایپا اطلس + تصاویر
در سال جدید شرکت سایپا مشخصات و تیپ بندی رسمی سایپا اطلس را منتشر کرده است. اطلس خودرویی است که در واقع فیس لیفتی از کوییک به حساب می آید و خط طراحی های جدید شرکت سایپا را درچهره اش دارد. طراحی در این خودرو به آنچه در شاهین و آریا دیده می شد نزدیک شده و ظاهر این خودرو با آنچه در کوییک و ساینا دیده می شد بسیار متفاوت است.

تیپ بندی و مشخصات فنی سایپا اطلس

سایپا اطلس به طور کلی در دو تیپ ۱ و ۲ و بصورت دقیق تر در چهار تیپ S، L، G و E به بازار می آید. تیپ های S و G نمونه های ۵ دنده دستی هستند که تیپ S نمونه پایه و تیپ G نمونه فول آپشن دنده دستی از اطلس هستند. تیپ های L و E به جعبه دنده اتوماتیک CVT (با ۶ دنده مصنوعی) مجهز هستند که بترتیب تیپ L به عنوان نمونه پایه و تیپ E به عنوان نمونه فول آپشن اتوماتیک اطلس در نظر گرفته شده است.

براساس کاتالوگ منتشر شده، سایپا قصد دارد تا اطلس را در 2 تیپ و 4 نسخه S، L، G و E عرضه کند. تفاوت تیپ‌ها در امکانات رفاهی و ایمنی بوده و مهم‌ترین وجه تمایز ظاهری آن‌ها در متفاوت یا همرنگ بودن رنگ سقف با بدنه و ملحقات رنگی است. دو تیپ S و G مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی و تیپ‌های L و E مجهز به گیربکس CVT هستند. اینطور که مشخص است، تفاوت تیپ‌ها در بودن یا نبودن ویژگی‌هایی چون رادار نقطه کور، 2 تیوتر سیستم صوتی، شیشه‌های دودی عقب، سنسور باران، صندلی برقی 2 حالته راننده همراه با گرمکن، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل، GLOBAL CLOSING، تریم داخلی دو رنگ، آنتن کوسه‌ای، آینه‌های جانبی با قابلیت تاشو برقی، مولتی مدیا 7 اینچی لمسی همراه با دوربین عقب و تریم چرمی صندلی‌ها است. در پایین‌ترین تیپ یعنی S، هیچکدام از موارد فوق، وجود ندارد. نکته بسیار مهم این است که تمامی تیپ‌ها مجهز به سامانه‌های کنترل پایداری، کنترل کشش و کنترل حرکت در سربالایی هستند. از نکات عجیب، می‌توان به تاشو نبودن صندلی‌های عقب نسخه‌های اتوماتیک اشاره کرد. در حالیکه در نسخه‌های دنده‌ای، امکان تاشو بودن صندلی‌ها وجود دارد.

در همه تیپ ها پیشرانه ۱.۵ لیتر چهار سیلندر هشت سوپاپ را داریم که M15-GSI نام دارد. تفاوت این پیشرانه نسبت به موتور M15 معمولی، اضافه شدن هدرز و زمان بندی متغییر سوپاپ ها است که باعث می شود گشتاور بیشتری در دورهای پایین تر در دسترس باشد. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر را دارد و همانطور که گفته شد قدرت از طریق جعبه دنده اتوماتیک CVT و یا ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. مصرف سوخت ترکیبی نزدیک به ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ و باک ۴۱ لیتری را در این خودرو داریم.

مشخصات اطلس S

همانطور که گفته شد پیشرانه در تمام تیپ ها یکسان است و در اطلس S جعبه دنده ۵ سرعته دستی را داریم. اما تفاوت اصلی در بحث امکانات است. نسخه S از سایپا اطلس در واقع همان کوییک بوده که بروزرسانی شده است. در این خودرو امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ های همراهی تا درب منزل، کامپیوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، رادیو پخش (AUX، USB و بلوتوث)، سنسور پایش باد تایر ها (TPMS)، سنسورنور و… را داریم.

مشخصات اطلس G

سایپا اطلس G نمونه فول آپشن از اطلس دنده ای است. این یعنی مشخصات فنی و سیستم انتقال قدرت با نسخه S یکسان است اما نسبت به نسخه S امکانات بیشتری دارد. امکانات شاخصی که این تیپ را از نسخه S متمایز می کند عبارت است از صفحه نمایش ۷ اینچ مالتی مدیا، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم مصنوعی صندلی ها، آینه های تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف برقی و سقف رنگی.

مشخصات اطلس L

نسخه L از سایپا اطلس در واقع نمونه پایه از اطلس اتومات است. این یعنی جعبه دنده CVT در این نسخه قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند و همان پیشرانه M15-GSI را در این نسخه داریم. سایپا اطلس L به عنوان نسخه پایه از تیپ اتوماتیک امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی ، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ های همراهی تا درب منزل، کامپیوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، سنسور پایش فشار باد تایر ها (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش ۷ اینچ مالتی مدیا، دوربین عقب، آنتن سقفی کوسه ای، آینه های تاشو برقی، تریم داخلی دو رنگ، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای را در این خودرو داریم.

مشخصات اطلس E

نوبت به فول ترین نسخه از سایپا اطلس می رسد. نسخه E همان پیشرانه M15-GSI را با جعبه دنده CVT پانچ دارد اما در بحث امکانات نسبت به آنچه در نسخه L دیده می شد آپشن های بیشتری داریم. امکانات شاخصی که این تیپ را از نسخه L متمایز می کند عبارت است از سانروف، سقف با رنگ متفاوت، صندلی برقی دو حالته راننده، گرمکن صندلی راننده، شیشه دودی عقب، سنسور باران ، ۲ تیوتر و رادار نقطه کور.

بر این اساس سایپا اطلس در نسخه S پایه ترین نسخه و ارزان ترین نسخه از اطلس و تیپ E از اطلس قول ترین و گران ترین تیپ از محصول جدید سایپا خواهد بود. احتمالا فروش این خودرو در بهار ۱۴۰۲ انجام خواهد شد و در حال حاضر بیلبورد های تبلیغاتی این خودرو هم در سطح شهر اران شده است. هنوز مشخص نیست چه تیپی از این خودرو اول به بازار می آید اما با توجه به تصاویر منتشر شده از خط تولید سایپا، احتمالا ابتدا نسخه دنده ای فول آپشن یعنی تیپ G به بازار بیاید و درگاه فروش هم سامانه یکپارچه وزارت صمت خواهد بود.



روابط عمومی گروه نمایندگی های سیاسی




نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.