تارایا شاهین؟دوراهی عجیب

سیاسی ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
تارایا شاهین؟دوراهی عجیب
تارا ایران خودرو و شاهین سایپا، دو خودروی پرحاشیه و جدید خودروسازان داخلی هستند.  پس از این ماجراها شاهین و تارا رسما به رقیب یکدیگر بدل شدند و حال، باتوجه به قیمت نزدیکشان، ممکن است برای مشتریان سوال شود کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ از این رو، در ادامه این مطلب تمامی ابعاد این دو خودرو بررسی و مقایسه خواهد شد.

نگاهی به طراحی

نمای بیرونی تارا و شاهین چندان به یکدیگر شباهت ندارد اما هر دو در تقلیدشان از خودروهای خارجی مشابه‌اند. تارا در ایفای نقش فیس لیفت پژو 301 ضعیف عمل کرده است؛ با این وجود، نمای پشت و جلوی این دو خودرو شباهتی به خودروهای مرجع ندارد و تنها نمای بغل آن‌ها یادآور خودروهای اروپایی است.

شاهین، بدنه ورزیده‌تری نسبت به تارا دارد اما تکه مثلثی اضافه شده به چراغ‌های عقب آن کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسد. در مقابل اشکال هندسی چند ضلعی در جلوپنجره تارا هم ماهرانه نیست. چراغ‌های عقب این خودرو هم گرچه تعییرات زیادی داشته است اما باز هم نتوانسته با بدنه هماهنگ شود.

در کل، می‌توان گفت سایپا شاهین، چهره ایرانی‌پسندتری دارد اما ایران خودرو هم در طراحی تارا تمام تلاشش را کرده تا با کمترین هزینه خودرویی مدرن ارائه کند.

اگر به داخل تارا و شاهین سری بزنیم، چهار تا پنج سرنشین بزرگسال می‌توانند در کابین این دو خودرو قرار بگیرند. اما تارا درباره صندوق عقب، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد؛ تارا از صندوقی بسیار وسیع با گنجایش معادل ۶۴۰ لیتر بهره می‌برد و این در حالی است که صندوق عقب شاهین تنها ۴۲۰ لیتر حجم دارد.

زیر کاپوت چه می‌گذرد؟

از هرچه بگذریم، سخن مشخصات فنی خوش‌تر است! ایران خودرو از مدل ارتقایافته موتور 206 برای تارا استفاده کرده است؛ تی یو فایو پلاس! این موتور تنفس طبیعی 16 سوپاپه، توانایی تولید نیرویی به اندازه 110 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر را دارد.

موتور سایپا هم ام 15 توربو نام دارد و نسخه اصلاح‌شده پیشرانه تیبای سایپا است. این موتور هم 110 اسب بخار توان دارد و 165 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

تارا و شاهین ؛ از لحاظ امنیت و امکانات

خودروی شاهین، از دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو بهره برده است، استارت بدون کلید دارد و تهویه آن نیز اتوماتیک است. این خودرو دارای نشانگر دمای بیرون، سانروف، مالتی مدیا هفت اینچی و سنسور پارک عقب نیز است. از دیگر امکانات رفاهی شاهین می‌توان به ترمزهای دیسکی، ای بی اس، ای بی دی و ترمز کمکی اشاره کرد.


از سوی دیگر تارا هم ترمزهای جلو و عقب دیسکی با سامانه‌های کنترل پایداری و کنترل توقف در سربالایی بعلاوه ترمز ضد قفل ای بی اس و ای بی دی و ترمز کمکی دارد. در مدل دستی این خودرو از دو عدد کیسه هوا استفاده شده است.

سیستم مالتی مدیا تارا هم مانند شاهین هفت اینچی است. از دیگر ویژگی‌های خودرو تارا، می‌توان به سنسور پارک عقب، صندلی راننده با تنظیم شش حرکته برقی و دستی، صندلی راننده چهار حرکته برقی و دستی، صندلی عقب تاشو و استارت بدون کلید به همراه سانروف -ویژه‌ نسخه اتوماتیک- اشاره کرد.

سخن پایانی

در پایان باید گفت شاهین و تارا هرچند نسبت به سایر محصولات برند ملی صنعت خودرو یک گامِ رو به جلو و مثبت تلقی می‌شوند، اما برای تبدیل شدن به خودروهایی در کلاس جهانی همچنان مسیری نسبتاً طولانی پیش رو دارند. از رقبای حدودا هم‌قیمت و با سگمنت یکسان این دو خودرو در کشورمان می‌توان به دنا پلاس در دو گونه تنفس طبیعی و توربو، جک J4 و برخی خودروهای کارکرده همچون جک J5 و یا آریزو۵ اشاره کرد که در صورت برطرف شدن ایرادهای مونتاژی و ضعف های آپشنال، تارا و شاهین قطعاً می‌توانند تا حدی پنجه در پنجه رقبای چینی خود بیاندازند و حتا به پشتوانه فراوانی خدمات پس از فروش و امتیازاتی از این دست بر حریفان خود فائق آیند.






کلمات کلیدی:

نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.