آریا هاچ بک کراس سایپا با گیربکس CVT در نمایشگاه خودرو شیراز

علی معیری ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
آریا هاچ بک کراس سایپا با گیربکس CVT در نمایشگاه خودرو شیراز
خودرو آریا محصول خودروسازی سایپا در کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری قرار دارد. این خودرو همچون برادر بزرگ‌تر اما قدکوتاه خود یعنی سدان شاهین بر روی پلتفرم SP100 طراحی و تولید شده است. این پلتفرم در ابتدای عرضه و با سدان شاهین وارد بازار شد و از نظر طراحی و ایمنی عملکرد نسبتاً مناسبی را به نمایش گذاشت و توانست طرف‌داران خود را پیدا کند.


آریا سایپا در حقیقت همان خودرو سدان شاهین با یک مقدار ارتفاع بیشتر از سطح زمین و در کلاس هاچ‌بک است. این خودرو به‌عنوان یک هاچ‌بک‌کراس‌ دیفرانسیل‌جلو شهری نسبت به کراس‌اوورهای دو دیفرانسیل از توانایی آن‌چنانی برخوردار نیست و همچنین از نظر قدرت پیشرانه نیز سطح توقعات در همان خودرو هاچ‌بک کراس شهری خلاصه می‌شود. این خودرو در نسخه اولیه که سال گذشته توسط سایپا رونمایی شد از همان پیشرانه قدیمی سایپا شاهین ( 8 سوپاپ توربو شارژ) به همراه گیربکس دنده‌ای بهره می‌برد که از نظر توان فنی چنگی به دل نمی‌زند و ناامیدکننده ظاهر شده است. البته شرکت سایپا همان زمان اعلام کرد که این خودرو به‌زودی به یک موتور مدرن 3 سیلندر 12 سوپاپ توربو - محصول کارخانه تیوان - و یک گیربکس جدید مجهز خواهد شد و این ترکیب قوای فنی و جعبه‌دنده جدید عملکرد فنی بهتری را ارائه خواهد کرد.



آریا سایپا با گیربکس جدید CVT


ماشین آریا سایپا در حال حاضر توسط شرکت سایپا با گیربکس جدیدCVT در نمایشگاه شیراز به نمایش گذاشته شده است. به نظر می‌رسد این شرکت سعی دارد تا قدم‌های وعده‌داده‌شده را برای تکمیل کردن آریا سایپا برداشته و زودتر این خود را آماده عرضه به بازار کند.

طراحی ظاهری آریا سایپا


از نظر طراحی ظاهری آریا سایپا چهره‌ای جدیدتری البته نسبت به محصولات قبلی سایپا داشته ولی همچنان از مد روز دنیا فرسنگ‌ها دور است. درعین‌حال این خودرو استانداردهای زیبایی را در طراحی بدنه رعایت کرده و چهره‌ای معقول به خود گرفته است. نمای جلوی آریا سایپا تا حدود بسیار زیادی به خودرو شاهین شباهت داشته و به سادگی با برادر بزرگ‌تر اشتباه گرفته می‌شود اما بادقت بیشتر متوجه تغییرات در شکل سپر می‌شویم که باهدف القا حس اسپورت بودن طراحی و شکل داده شده است. تغییرات در نمای عقب داستان متفاوتی را دنبال کرده و دیگر خبری از صندوق عقب کشیده سدان سایپا شاهین نیست و آریا سایپا راه خود را از او جدا کرده است. فرم سپرها، ابعاد رینگ‌ها و مدل چراغ‌های عقب نشان از تلاش شرکت سایپا برای به نمایش گذاشتن چهره اسپورت و تهاجمی تر در آریا سایپا داشته و به نظر در این کار موفق شده است.



طراحی داخلی آریا سایپا


در بخش طراحی داخلی آریا سایپا همچنان شباهت خود را با شاهین حفظ کرده و وامدار آن است. در این بخش طراحان سایپا تلاشی برای خلق ایده نو نداشته و همچنان همان ظاهر قبلی را حفظ کرده‌اند. نمایشگر مرکزی، سانروف و پشت آمپر اسپورت از معدود بخش‌های جذاب فضای داخلی به شمار می‌آیند. شرکت سایپا اعلام کرده است که در نسخه فول آریا سایپا که در آینده به بازار خواهد آمد شاهد تغییرات در تریم داخلی خواهیم بود و همچنین خودرو با روکش‌های صندلی چرمی ارائه خواهد شد.

پیشرانه‌ای آریا سایپا


نسخه فعلی آریا سایپا با همان پیشرانه‌ای سایپا شاهین یعنی موتور 1.5 لیتری توربو شارژ M15TC روی خط تولید است. این پیشرانه قدیمی 8 سوپاپ با استاندارد آلایندگی یورو 5، در بهترین حالت 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور می‌کند. بااین‌حال شرکت سایپا عنوان کرده است که در آینده موتور مدرن و پیشرفته 3 سیلندر 12 سوپاپ توربوشارژر - محصول تیوان – به این خودرو اضافه می‌شود تا سایپا آریا به خودرویی کامل‌تر و قابل‌رقابت با محصولات روز تبدیل شود.



روابط عمومی گروه نمایندگی های سیاسی





نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.