راه های موثر برای کاهش مصرف سوخت

سیاسی ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
راه های موثر برای کاهش مصرف سوخت
ایران کشوری است با ذخایر غنی؛ از نفت گرفته تا محصولات کشاورزی چون زعفران؛ از همین روی است که برخی آنچنان که باید به مصرف صحیح این موهبت‌های الهی توجه ندارند و می‌پندارند که این نعمت‌ها تا ابداالدهر پابرجا خواهند ماند. با این وجود چند سالی است که دولت اهتمام جدی در راستای ایجاد فرهنگ صحیح مصرف سوخت خودرو خودرو دارد.
یکی از سیاست‌های کاهش مصرف سوخت خودرو خودرو، افزایش قیمت آن است که انتظار می‌رود در سال آینده نیز قیمت بنزین مجددا افزایش یابد؛ این افزایش قیمت به خصوص بر زندگی افرادی که خودرو، وسیله امرار معاششان است به شدت تاثیرگذار خواهد بود و لذا باید به فکر صرفه‌جویی در مصرف بنزین باشند.
فارغ از افزایش قیمت بنزین، بهتر است کمی از بالاتر و با وسعت دید بیشتری به این مقوله نگاه کنیم و سعی کنیم که از این منابع خدادادی بیشتر حفاظت کنیم تا آن‌ها را به نسل بعدی اهدا کنیم. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستند که به هر دلیل به دنبال صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودرو خودرو هستید با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودرو خودرو آشنا شوید.

با راهکار های کاهش مصرف سوخت خودرو خودرو آشنا شوید
1- از کارکرد خودرو در حالت درجا بپرهیزید: اگر خودرو در حالت درجا روشن است یعنی بدون اینکه هیچ حرکتی انجام دهد در حال مصرف سوخت خودرو است یعنی بازدهی صفر. به همین دلیل است که اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که پشت چراغ قرمز خودرو را خاموش نمایید مخصوصا در چراغ‌های طولانی، که این روزها تعدادشان کم هم نیست.

2- رانندگی یکنواخت: از شتاب‌گیری‌ها و افزایش سرعت‌های آنی و یکدفعه بپرهیزید و سعی نمایید به صورت آهسته و پیوسته بر فشار پدال گاز بیفزایید.

3- استفاده از دنده‌های سبک‌تر:به منظور کاهش سوخت خودرو همواره سعی نمایید که از دنده‌های سبک‌تر استفاده نمایید البته استفاده به‌جا و مناسب. در کلاس‌های آموزش رانندگی نیز مربیان این نکته را گوشزد می‌کنند که در سربالایی‌ها وقتی دور موتور به حدود 3 رسید دنده را تعویض کنید؛ در کفی‌ها حدود 2 و در سرپایینی‌ها نیز بدون توجه به دور موتور گاز را رها و دنده را تعویض کنید.

4- رانندگی کم‌گاز و دور موتور پایین: رانندگان حرفه‌ای همواره به صورت کم‌گاز و با دور موتور پایین رانندگی می‌نمایند که این امر خود بر کاهش مصرف سوخت خودرو خوردو تاثیرگذار است.

5- رانندگی با شیشه‌های بسته: پایین بودن شیشه‌ها منجر به افزایش مقاومت هوا شده و در نتیجه افزایش مصرف سوخت خودرو خودرو را در پی خواهد داشت. این امر مخصوصا در مورد خودروهای داخلی که آیرودینامیک آن‌ها دارای طراحی قابل قبولی نیست بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.

6- تنظیم باد چرخ‌ها: چنانچه باد تایرها به درسی تنظیم نشده باشند منجر به افزایش مصرف سوخت خودرو خودرو خواهند شد. جهت تنظیم بادها به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه نموده و بر اساس اطلاعات آن باد تایرها را تنظیم نمایید.

7- تعویض فیلتر هوا: در بازه‌های زمانی معین، فیلتر هوا را بررسی و در صورت لزوم تعویض نمایید. فیلتر هوای کثیف منجر به اختلال در جریان ورود هوا شده و در نهایت افزایش مصرف سوخت خودرو را در پی خواهد داشت.

8- استفاده از کروزکنترل: چنانچه خودروی شما مجهز به کروزکنترل است تا آنجا که می‌توانید از آن استفاده کنید البته استفاده در زمان و محل مناسب.

عدم حمل بارهای اضافی: تا آنجا که می‌توانید خودرو خود را سبک نمایید و از حمل بار اضافی و غیرضروری خودداری نمایید. شایان ذکر است بستن باربند نیز به دلیل افزایش مقاومت هوا، افزایش مصرف سوخت خودرو را به دنبال دارد.

9- پیش از خاموش کردن گاز ندهید: متاسفانه بسیاری از افراد قبل از خاموش کردن خودرو، گاز می‎دهند آن هم چه گازی! این کار نه تنها هیچ مزیتی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث فرسودگی زودرس سیلندرها و افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.

10- برنامه‌ریزی برای سفر: هر چقدر که سفرهای شما برنامه‌ریزی‌شده‌تر باشد مصرف سوخت خودرو نیز کاهش می‌یابد چراکه این امر مسافت طی‌شده را کاهش خواهد داد.

11- پارک در جاهای سربسته و خنک: حرارت و گرما باعث تبخیر بنزین می‌شود و این یعنی افزایش مصرف سوخت خودرو خودرو. همچنین پارک در پارکینگ‌های سربسته یعنی عدم نیاز شدید به کولر و در نتیجه کاهش مصرف سوخت خودرو.

12-اجتناب از ترمزهای پی‌در‌پی: ترمز یعنی اتلاف انرژی، پس سعی نمایید تعداد ترمزهای خود را بکاهید البته ایمنی را فدای مصرف سوخت خودرو نکنید! از ترمزهای ناگهانی نیز تا حد امکان بپرهیزید چرا که باعث افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد
13- مینیمم کردن استفاده از کولر: استفاده از کولر مصرف سوخت خودرو را افزایش خواهد داد ولی توجه نمایید که شیشه‌های پایین مخصوصا در بزرگراه‌ها به دلیل سرعت بالا بیشتر از کولر، افزایش مصرف سوخت خودرو را در پی دارد.

14-از قرار دادن پیوسته پا روی کلاچ بپرهیزید: بسیاری از رانندگان مبتدی برای کنترل بهتر خودرو، همواره پا را بر روی پدال کلاچ نگه می‌دارند که این امر خود باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌گردد.

15- چکاپ مرتب: بازدیدها و بررسی‌های مرتب خودرو، علاوه بر بهبود عملکرد خودرو بر کاهش مصرف سوخت خودرو آن نیز تاثیرگذار است.

16- هدررفت بنزین به دلیل باز بودن در باک: باز ماندن در باک بنزین، باعث تبخیر آن و در نتیجه افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.

17- سرعت مناسب: سرعت‌های بالا طبعا افزایش مصرف سوخت خودرو را در پی دارند لذا همواره سعی نمایید در محدوده سرعت مطمئنه و مجاز رانندگی نمایید.

فارغ از اینکه چه خودرویی سوار می‌شوید ایرانی یا خارجی، کم‌مصرف یا پرمصرف، همواره به مساله کاهش مصرف سوخت خودرو توجه نمایید تا از این رهگذر علاوه بر حفظ منابع ملی، آینده‌ای روشن برای نسل‌های آتی به ارث باقی گذاریم.

کلمات کلیدی:

نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.