انتخاب لاستیک مناسب باعث کاهش مصرف سوخت می شود

علی معیری ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
انتخاب لاستیک مناسب باعث کاهش مصرف سوخت می شود
به سبب برخی شرایط خارج از کنترل، قیمت بنزین، گازوئیل و حتی LPG هر روز بیشتر می‌شود. نفت و فرآورده‌های نفتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کاربرد آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت وجود دارد. 

بهترین روش برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، نگهداری و بازرسی منظم موتور خودرو است. در فواصل زمانی مشخص، ماشین خود را به یک مکانیک مطمئن و معتبر نشان دهید تا سلامت موتور و سایر بخش‌های حیاتی خودرو را مورد تأیید قرار دهد. علاوه بر بازرسی منظم موتور خودرو، با رعایت چند نکته ساده می‌توانید در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند.


اندازه تایر

نوع تایر و وزن چرخ‌ها، مصرف سوخت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با انتخاب تایر و چرخ مناسب، می‌توان مسافت قابل پیمایش در ازای یک لیتر سوخت را تا 10 درصد افزایش داد.

اگر عمدتا در جاده‌های شهری رانندگی می‌کنید، به سراغ تایرهای بزرگ نروید. تایر بزرگ، سنگین است و موتور باید انرژی بیشتری را برای چرخاندن آن، مخصوصا در جاده‌های پرترافیک مصرف کند.

فراموش نکنید که مصرف سوخت در ساعات پرترافیک حدود 20 درصد بیشتر از ساعات معمولی بوده و تایر بزرگ و سنگین، باعث اتلاف بیشتر سوخت می‌شود.

در مقابل اگر معمولا در بزرگ‌راه‌ها و آزادراه‌ها در حال تردد هستید، به سراغ تایرهای بزرگ‌تر بروید. تایرهای بزرگ، مسافت بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند و به موتور در پیمودن مسیر طولانی کمک می‌کنند.

مقاومت چرخشی تایر

مقاومت چرخشی تایر تحت تأثیر دو عامل مهم قرار دارد؛ تغییر شکل هنگام حرکت روی سطوح و الگوی آج‌ها. وانت‌های پیکاپ با تایرهای آفرود همه‌کاره، معمولا مقاومت چرخشی بالایی دارند. شیارهای عمیق آج‌ها مانع سرخوردن باد روی لاستیک می‌شوند. این مسئله در سرعت پایین مشکل‌ساز نیست، ولی با افزایش سرعت، موتور به توان بیشتری برای چرخاندن تایر احتیاج پیدا می‌کند.

وزن چرخ

در نهایت، وزن چرخ می‌تواند روی مصرف سوخت تأثیر بگذارد. فولاد سنگین‌تر از آلیاژ است. بنابراین در صورت امکان به سراغ رینگ‌های آلیاژی بروید. البته اکثر رینگ‌های امروزی از جنس آلیاژ آلومینیومی هستند. چرخ‌های سبک به انرژی کمتری برای سرعت گرفتن و به گشتاور کمتری برای چرخیدن احتیاج دارند.

ناگفته نماند که صرفه‌جویی 10 الی 20 درصد چندان قابل‌توجه به نظر نمی‌رسد. ولی در بحران امروزی سوخت، هر ریال باارزش است.


روابط عمومی گروه نمایندگی های سیاسی


نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.