هفت علت استارت نخوردن خودرو

علی معیری ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
هفت علت استارت نخوردن خودرو
روشن نشدن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که همه رانندگان حتی برای یک بار هم که شده با آن مواجه شده اند. اکثر افرادی که بلافاصله پس از برخورد با این مشکل رایج مواجه می شوند به سراغ باتری خودرو می روند و مشکل را در آن می دانند.اما استارت نخوردن خودرو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.در ادامه با ما همراه باشید.

۱- معیوب بودن باتری

وقتی ماشین روشن نمی شود اولین چیزی که در ماشین به ذهن راننده می رسد باتری است. باتری جزء مصرفی خودرو است و مانند بسیاری از قطعات دیگر تاریخ انقضا دارد. عمر باتری معمولا دو سال است. البته عوامل متعددی وجود دارد که بر نحوه عملکرد دینام در طول عمر باتری تأثیر می گذارد. توجه داشته باشید که در صورت خراب شدن باتری خودرو روشن نمی شود. اما باتری را خودسرانه تعویض نکنید. ابتدا به تعمیرگاه بروید تا تعمیرکار ایراد را بررسی کند و اگر باتری بود آن را تعویض کنید.

۲- اختلال در سیستم استارت خودرو

استارت یکی از پرکاربردترین قطعات و مهمترین قطعه در خودرو برای روشن کردن خودرو می باشد. استارت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در هماهنگی با یکدیگر، دنده FlyWheel خودرو را درگیر کرده و آوانس جرقه را از طریق سنسور میل لنگ به کامپیوتر گزارش می دهند. استارت زغال سنگ، اتوماتیک، آرمیچر، چرخ دنده، چنگال، بوش و پوسته بیرونی اجزای استارت هستند. هنگامی که درایور روشن می شود، برق از طریق باتری به استارت می رسد. زغال را به آرمیچر برسانید، آرمیچر دنده را می چرخاند و ماشین روشن می شود. اگر استارت شما از کار بیفتد، این فرآیند منبع تغذیه مختل می شود. بنابراین این مشکل دلیل روشن نشدن ماشین شماست.

۳- اختلال در سیستم دینام

شاید بپرسید دینام ماشین چه ربطی به راه اندازی ماشین دارد؟ دینام باتری را شارژ می کند. اگر دینام باتری را شارژ نکند و یا در فرآیند شارژ مشکلی ایجاد شود، باتری دشارژ می شود. خالی شدن باتری دلیل روشن نشدن خودرو است و از قضا یکی از شایع ترین دلایل آن است.

اجزای دینام از زغال ، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، یاتاقان و پوسته تشکیل شده است. این قطعات با هم کار می کنند تا باتری را شارژ کنند. اگر یکی از این قطعات به درستی کار نکند، باتری شارژ می شود.

۴- معیوب بودن سوئیچ

برای شروع به یک سوئیچ نیاز دارید. مجموعه سوئیچ از یک مغزی کلید و چندین رشته سیم تشکیل شده است. مغز سوئیچ از سه حالت بسته یا خاموش، کلید باز و استارت تشکیل شده است. عملکرد سوئیچ بسته است و اقدام خاصی انجام نمی شود. در حالت سوئیچ باز، برق به پشت صفحه کیلومتر و برخی از قطعات و اجزای موتور می رسد. آخرین مرحله راه اندازی این است که ولتاژ مثبت ۱۲ ولت از سوییچ فقط به طور خودکار به استارت می رسد و ماشین استارت می زند. در صورت وجود ایراد در کلید، سوئیچ یا سیم کشی، خودرو روشن نمی شود.

۵- سوئیچ بد و بی کیفیت

یکی از دلایل روشن نشدن خودرو معیوب بودن سوئیچ است. اگر می خواهید بدانید که آیا مشکل از سوئیچ است، سوئیچ را باز بگذارید و در حالت استارت کامل نباشید. اگر باتری سالم است و چراغ های هشدار روشن نمی شوند، سوئیچ مشکل دارد.

۶- سوختن فیوزها

خودروها معمولا دارای چندین جعبه فیوز مجزا هستند. وقتی کاپوت را بالا می برید یکی از این جعبه فیوزهای خودرو را در سمت راست بالای موتور مشاهده می کنید که حاوی فیوزهای زیادی است و جعبه فیوز دیگر در نزدیکی ECU یا کامپیوتر مرکزی خودرو قرار دارد. جعبه فیوز بعدی نیز داخل اتاق است، معمولاً زیر فرمان سمت چپ در داشبورد.

اغلب سوختن جعبه فیوز یا حداقل یکی از فیوزهای آن یا شل شدن اتصالات آن می تواند عملکرد بخشی از خودرو را مختل کند. حال اگر یکی از فیوزها به استارت خودرو وصل شود برق به استارت نرسیده و این قطعه کار نمی کند. تعویض فیوز کار سختی نیست اما عیب یابی فیوز مربوطه و بررسی سلامت آن کاری تخصصی است و باید توسط مکانیک انجام شود.

۷- پمپ بنزین خودرو می سوزد و روشن نمی شود

پمپ بنزین خودرو نیز مانند سایر قطعات به مرور زمان فرسوده و خراب می شود. با سوختن این قطعه بنزین مورد نیاز برای احتراق به موتور نمی رسد و خودرو روشن نمی شود. در این شرایط ماشین استارت می خورد اما روشن نمی شود. در این صورت توصیه می شود برای بررسی وضعیت با یک متخصص تماس بگیرید، اما اگر اطلاعات اولیه ای در مورد خودروی خود دارید و با قطعات موتور آشنا هستید، می توانید با انجام تست از آسیب دیدن پمپ بنزین خودرو خود مطمئن شوید.

برای تست سلامت پمپ بنزین در مرحله اول سوئیچ را بچرخانید و ماشین را در حالت آماده برای استارت قرار دهید، در این صورت اگر کمی دقت کنید صدای خاص پمپ بنزین را از زیر می شنوید. صندلی عقب برای چند ثانیه اگر صدایی از پمپ بنزین شما نمی آید، سوئیچ را ببندید و کاپوت را باز کنید، سپس شلنگ بنزین را از پشت ریل بنزین جدا کرده و در بطری قرار دهید. سپس سوئیچ را بچرخانید و شروع کنید. اگر پمپ بنزین شما سالم است، بنزین باید از طریق شیلنگ در بطری ریخته شود. 

در صورت وجود هریک از این مشکلات انتخاب یک نمایندگی مجاز برای رسیدگی این امور ضروری است.مجموعه گروه نمایندگی های سیاسی با داشتن چندین نمایندگی رسمی خودرویی درمشهد می تواند یکی از انتخاب های شما مخاطبان محترم، جهت رفع مشکل خودروی شما باشد .منتظرقدوم سبزتان هستیم.

روابط عمومی گروه نمایندگی های سیاسی


نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.