تجربه وتست رانندگی بی ام و Z4

علی معیری ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
تجربه وتست رانندگی بی ام و Z4

می‌توان ب‌ام‌و Z4 را خاص‌ترین کلاس خودرویی رده خودروهای کلاس اسپرت سایز کوچک نامید. این رده با وجود گستردگی کمتر در مقایسه با سایر رده‌ها، اما به شدت صدای پیشرانه‌ها در آن بلند و بوی لاستیک‌ها فضایش را پر کرده‌اند.ب‌ام‌و Z4 تاکنون در دو نسل معرفی شده و از زمان معرفی در سال 2002 میلادی همواره مورد توجه خودرو دوستان بوده است. مشخصه‌های سواری پایدار و دینامیک حرکت Z4 آن چیزی است که از خانواده ب‌ام‌و برای او به ارث رسیده است و در کل کلاس خودرویی رودسترها جای خوبی است تا ب‌ام‌و نشان دهد که در سال‌های عمر خود چه آموخته است. مدل مورد بررسی از نسل دوم است که برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت درآمریکا نمایان شد.

در Z4‌های موجود در ایران با سقف غیر همرنگ و به رنگ نقره ای هم موجود است. بدنه پف کرده که در قسمت در‌ها ایجاد شده است در حجم بیشتری برای قسمت عقب و روی گلگیرها ادامه پیدا می‌کند. در قسمت انتهایی هم خطی هلالی از روی در صندوق بار شکل گرفته که به عنوان اسپویلری جذاب در بدنه خودرو عمل می‌کند.گرافیک چراغ‌ها با وجود گذشت چند سال از طراحی خودرو اما هنوز به روز به نظر می‌رسند.

فضای داخلی ب‌ام‌و Z4

کابین ب‌ام‌و Z4

برای سوار شدن به خودرو هر چه قدر جثه افراد بزرگ‌تر باشد برای ورود به آن و خروج از خودرو با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوید. ابعاد و فضای داخلی باز هم برای افراد بلند قد و با جثه بزرگ‌تر تنگ‌تر می‌شود. فرم و اندازه صندلی‌ها با اولین قرار گرفتن درون آن تنگ و کوچک احساس می‌شود و که اصلا احساس راحتی در آن ندارید. به نظر طراحان ب‌ام‌و بر کوچک جثه بودن مالکان در همراهی با ابعاد خودرو تاکید داشته‌اند. فضای پا و سرهم برای افراد با قد بالای 180 سانتی‌متر آنچنان مناسب به نظر نمی‌رسد، اما در کل بدن با قرار گرفتن درون صندلی‌ها فضای هیچگونه حرکت اضافی را نمی‌دهد که اگر داخل آنها جا شوید در هنگام حرکات جانبی خودرو مناسب خواهد بود. ارتفاع 1291م.م از سطح زمین و جانمایی صندلی‌ها به گونه‌ای است که خود را نزدیک آسفالت خیابان احساس کنید. دسترسی به اداوات کنسول هم برای راننده و سرنشین کناری کاملا مناسب است که ابعاد کابین در این مهم بیشترین تاثیر را دارد. برای قرار دادن لوازم اضافی به جز محفظه داشبورد که آنچنان جادار نیست و محفظه زیر دستی کنسول میانی یک محفظه جعبه‌ای هم بین فضای صندلی‌ها قرار دارد. البته فضایی هم به عرض یک کیف دستی هم به حالت طاقچه مانند در زیر آن تعبیه شده است. سیستم تعلیق خودرو با توجه به کلاس خودرو عملکردی مناسب دارد، اما اگر Z4 را برای سفرهای طولانی انتخاب کنید بعید به نظر می‌رسد تا انتهای مسیر گله و شکایتی نداشته باشید.

با توجه به کیفیتی که از مواد مصرفی ب‌ام‌و در محصولاتش سراغ داریم و کارکرد زیر 30 هزار کیلومتر خودرو، افت کیفی در بخش صندلی‌ها‌، ابزار و لوازم داخلی مشاهده نمی‌شود. با وجود چرم دور فرمانی که چسبندگی مناسبی با دست‌ها دارد اما دلچسب به نظر نمی‌رسد. رنگ قرمز بدنه در تزیینات داخلی هم نمود پیدا کرده و ترکیب مشکی، قرمز و نقره‌ای را شکل داده است که قسمت‌های قرمز بیشتر شامل صندلی  و رودری‌ها است و کنسول میانی از آن طرح‌های مشکی ونقره‌ای است.کیفیت پلاستیک قسمت بالایی کنسول هم از قسمت‌های جلویی بهتر به نظر می‌رسد. غربیلک فرمان هم که طرحی مشابه مدل‌های سری3 هم نسل خود دارد، دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی، ارتباط تلفن همراه را در خود جای داده است. وجود پدال‌های پشت فرمان هم به لذت تعویض دنده به صورت دستی می‌افزاید.

فرم کاپوت و زیبایی قوس‌های شکل گرفته بر روی بدنه Z4 به همان اندازه که از دید ناظر بیرونی زیبا هستند و هنوز با گذشت چند سال نگاه افراد و عابران را به سمت خود جلب می‌کند‌، برای راننده دردسر ساز می‌شود و برای جلوگیری از برخورد با موانع جلوی خود باید از تخمین مسافت استفاده کنید. برای هماهنگی با ابعاد خودرو نیاز به کمی‌زمان دارید. فضای صندوق هم در نهایت به اندازه یک چمدان سایز متوسط جای دارد که در حالت بسته شدن سقف کمی‌هم از فضای آن کم می‌شود.

صندوق عقب ب‌ام‌و Z4

سطح امکانات Z28i مورد بررسی جزو تیپ‌های پایه است و فاقد امکاناتی نظیر گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها،گرم‌کن غربیلک فرمان، بهترین سیستم صوتی و سرگرمی‌است. صندلی راننده قابلیت حرکت در شش جهت (طولی، جابجایی تکیه‌گاه و نشیمن‌گاه) را دارد که برای سرنشین کناری به 4 حرکت اصلی کاهش می‌یابد. برخی از امکانات خودرو هم نظیر سامانه امداد اضطراری ب‌ام‌و((SOS به علت نبود شبکه ارتباطی آن در ایران غیرقابل استفاده است، البته همین عدم دسترسی به شبکه‌های ارتباطی در ایران باعث می‌شود تا امروزه عملا برخی از امکانات مفید خودروهای لوکس در ایران غیر قابل استفاده باشند. نسخه سامانه iDrive مورد استفاده در Z4 اگرچه مفید واقع می‌شود، اما اگر فکر می‌کنید که کار با آن به اندازه‌ای ساده است که در حین رانندگی هم می‌توانید از آن استفاده کنید سخت در اشتباه هستید چراکه کاملا باعث حواس پرتی و ایجاد خطر در رانندگی می‌شود.
دنده ب‌ام‌و Z4

تجربه رانندگی ب‌ام‌و Z4

زمانی که دکمه استارت را می‌فشاریم پیشرانه با حالتی مشتاقانه به کار می‌افتد و کارکرد خود را با صدای بم خروجی از اگزوزها اعلام می‌دارد. با اولین فشار بر روی پدال گاز، واکنش Z4 در اشتیاق به حرکت را حس می‌کنید. فرمان سنگینی خاصی دارد که با وجود وزن حدود 1500 کیلوگرم برای هدایت خودرو منطقی به نظر می‌رسد. البته در ایجاد این حس سنگینی فرمان، لاستیک‌های پهن  پوتنزا بریجستون با مشخصات  225/35R19 را هم نمی‌توان بی تاثیر دانست. ب‌ام‌و Z28i دارای سه حالت رانندگی comfort،sport و sport+ است که در حالت آخر به صورت خودکار سامانه کنترل پایداری ESP)) از مدار خارج می‌شود. در حالت comfort عملکرد Z4 در حد یک خودروی 2 لیتری شهری و قابل انتظار است. قرار دادن حالت رانندگی بر روی گزینه‌های sport و sport+ تازه آغاز داستان است. تفاوت عملکرد پیشرانه و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک کاملا محسوس می‌شود و از فشار دادن پایتان بر روی پدال گاز لذت می‌برید. در تست شتاب‌گیری اولیه و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت با توجه به شرایط موثر و شیب مخالف مسیر به عددی بهتر از حدود 8 ثانیه دست نیافتیم که با توجه به زمان رسمی‌6.6 ثانیه برای این مدل، دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد.

موتور ب‌ام‌و Z4

هماهنگی جعبه دنده، پیشرانه و نرم افزار مدیریت آن مثال زدنی است تا یک پیشرانه دو لیتری با پرخوران 240  اسب بخاری در شتاب گیری‌های ثانویه هم تند و تیز عمل می‌کند. در حالت رانندگی sport+ به علت خاموش شدن خودکار سیستم کنترل پایداری خطر پذیری رانندگی بالاتر هم می‌رود و فشار بر پدال گاز در مسیرهای شهری خالی از خطر نیست. پایداری خودرو اطمینان بخش است و حتی در سرعت‌های بالا هم این حس کماکان ملموس است. این مساله در آزمایش‌های دیگر نقاط جهان هم در مورد Z28i به اثبات رسیده و از برادران قدرتمند‌تر خود هم بهتر به نظر می‌رسد. در مورد میزان مصرف سوخت هم باید گفت اگر حالات رانندگی sport و sport+ و یا حالت دستی با تعویض در دورهای بالای پیشرانه را بپسندید که قطعا همین طور خواهد بود، نشانگر باک برای کم شدن بنزین خودرو تعارف ندارد. عملکرد مطمئن مجموعه ترمز را هم می‌توان در اقدام به ترمز گیری ناگهانی از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت و غافلگیری سرنشین کناری متوجه شد. ضمن آنکه متراژ توقف 31 متری در تست‌های رسمی‌ هم این نکته را تایید می‌کند.





نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.